18 juni 2021
Aanleg Randweg als ontlasting voor de Tielsestraat (Anoniem, Opheusden)
Randweg
Beste mensen,
Blij te lezen dat de Randweg verdergaande vormen aanneemt. Wij, bewoners van de Tielsestraat, zijn de afgelopen jaren in sterk toenemende mate geconfronteerd met enorme verkeersoverlast, verkeersonveiligheid, schade aan geparkeerde voeruigen en schade aan woningen. Daarbij zijn bij velen de kamers aan de voorkant van het huis onbruikbaar geworden als slaapkamer: Te veel verkeerslawaai en overmatige trillingen vanaf 5 uur in de morgen tot diep in de nacht.
Er is eind 2020 door een onafhankelijk advies bureau een Trillingsonderzoek uitgevoerd gelijktijdig met doorlopende snelheidsmetingen van de Gemeente op dezelfde plek langs de Tielsestraat. De resultaten liegen er niet om: Gedurende een tweeweekse periode werden er gemiddeld dagelijks tussen de 775 en 1000 vrachtautos geregistreerd. Het aandeel van vrachtautos was 21 procent. Snelheden van vrachtverkeer tot 83 km/uur zijn gemeten. Aangaande hinderbeleving volgens SRB B werden binnenshuis (!) de streefwaarden A1 en A2 overschreden. De trillingen zijn -binnenshuis- goed voelbaar. Streefwaarde A1 wordt structureel fors, streefwaarde A2 wordt sporadisch overschreden. De hinderbeleving is met name afhankelijk van het aantal maal dat de trilling (= passage verkeer) zich voordoet. Qua perceptie van de trillingen worden deze gekwalificeerd als "hinder".
En dat op een permanente basis. Het Trillingsrapport is bekend bij de Gemeente.
Bij andere snelheidsmetingen zijn snelheden (in de Tielsestraat waar 60 km per uur nog steeds en helaas is toegestaan!) tot over de 100 km per uur voor personen autos gemeten. Politie controles en digitale automatische snelheids indicatoren hebben nauwelijks of geen blijvend effect op de snelheid van het verkeer.
Daarom, ook met een toekomstige Randweg, moet de toekomstige Randweg alsmede de huidige toevoer routes naar de dorpskern (waaronder de Tielsestraat maar ook de route naar Herenland) zodanig worden ingericht dat: a) geen hoge snelheden bereikt kunnen worden, waardoor b) aanliggende bewoners geen/minder trillingsoverlast ervaren.
Hoge verkeerssnelheid (en dan met name van zwaarder vrachtverkeer) is DE grote boosdoener van overlast !
Wij zijn blij met de nieuwe Randweg in wording. Maar zorg ervoor dat de problemen van de Tielsestraat niet verplaatst worden maar in plaats daarvan opgelost worden.
Een 'smart' Randweg geeft een duurzamere woonomgeving voor iedereen waarbij alle kernen goed bereikbaar worden/blijven.
Opheusden is een actieve gemeenschap, dat levert veel mobiliteit op. De Randweg moet zorgen voor een betere verdeling tussen de verschillende aanvoerroutes van verkeer maar kan tegelijkertijd een drastische meerwaarde aan duurzaamheid en leefbaarheid voor het dorp als een geheel geven indien de snelheden worden gelimiteerd (op welke manier dan ook).
Wanneer eventueel binnen afzienbare tijd de Randweg niet tot uitvoering zal komen (om welke reden dan ook) dan zullen er formele stappen worden ondernomen om de Gemeente te dwingen de snelheid op de Tielsestraat te beperken om de hinder voor bewoners te verminderen. Laten we dat tegengaan door verstandige besluitvorming en realisatie met een visie voor de toekomst !
Blij te lezen dat de Randweg verdergaande vormen aanneemt. Wij, bewoners van de Tielsestraat, zijn de afgelopen jaren in sterk toenemende mate geconfronteerd met enorme verkeersoverlast, verkeersonveiligheid, schade aan geparkeerde voeruigen en schade aan woningen. Daarbij zijn bij velen de kamers aan de voorkant van het huis onbruikbaar geworden als slaapkamer: Te veel verkeerslawaai en overmatige trillingen vanaf 5 uur in de morgen tot diep in de nacht.
Er is eind 2020 door een onafhankelijk advies bureau een Trillingsonderzoek uitgevoerd gelijktijdig met doorlopende snelheidsmetingen van de Gemeente op dezelfde plek langs de Tielsestraat. De resultaten liegen er niet om: Gedurende een tweeweekse periode werden er gemiddeld dagelijks tussen de 775 en 1000 vrachtautos geregistreerd. Het aandeel van vrachtautos was 21 procent. Snelheden van vrachtverkeer tot 83 km/uur zijn gemeten. Aangaande hinderbeleving volgens SRB B werden binnenshuis (!) de streefwaarden A1 en A2 overschreden. De trillingen zijn -binnenshuis- goed voelbaar. Streefwaarde A1 wordt structureel fors, streefwaarde A2 wordt sporadisch overschreden. De hinderbeleving is met name afhankelijk van het aantal maal dat de trilling (= passage verkeer) zich voordoet. Qua perceptie van de trillingen worden deze gekwalificeerd als "hinder".
En dat op een permanente basis. Het Trillingsrapport is bekend bij de Gemeente.
Bij andere snelheidsmetingen zijn snelheden (in de Tielsestraat waar 60 km per uur nog steeds en helaas is toegestaan!) tot over de 100 km per uur voor personen autos gemeten. Politie controles en digitale automatische snelheids indicatoren hebben nauwelijks of geen blijvend effect op de snelheid van het verkeer.
Daarom, ook met een toekomstige Randweg, moet de toekomstige Randweg alsmede de huidige toevoer routes naar de dorpskern (waaronder de Tielsestraat maar ook de route naar Herenland) zodanig worden ingericht dat: a) geen hoge snelheden bereikt kunnen worden, waardoor b) aanliggende bewoners geen/minder trillingsoverlast ervaren.
Hoge verkeerssnelheid (en dan met name van zwaarder vrachtverkeer) is DE grote boosdoener van overlast !
Wij zijn blij met de nieuwe Randweg in wording. Maar zorg ervoor dat de problemen van de Tielsestraat niet verplaatst worden maar in plaats daarvan opgelost worden.
Een 'smart' Randweg geeft een duurzamere woonomgeving voor iedereen waarbij alle kernen goed bereikbaar worden/blijven.
Opheusden is een actieve gemeenschap, dat levert veel mobiliteit op. De Randweg moet zorgen voor een betere verdeling tussen de verschillende aanvoerroutes van verkeer maar kan tegelijkertijd een drastische meerwaarde aan duurzaamheid en leefbaarheid voor het dorp als een geheel geven indien de snelheden worden gelimiteerd (op welke manier dan ook).
Wanneer eventueel binnen afzienbare tijd de Randweg niet tot uitvoering zal komen (om welke reden dan ook) dan zullen er formele stappen worden ondernomen om de Gemeente te dwingen de snelheid op de Tielsestraat te beperken om de hinder voor bewoners te verminderen. Laten we dat tegengaan door verstandige besluitvorming en realisatie met een visie voor de toekomst !