Randweg Opheusden
Meer informatie over de randweg Opheusden vindt u op deze website projecten.nederbetuwe.nl. Denk hierbij aan PowerPointpresentaties, visualisaties, ontwerpen en uitnodigingen voor informatiebijeenkomsten.
Onderliggende onderzoeken en verkeerstellingen vindt u in de bijlagen bij het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan ziet u in via www.ruimtelijkeplannen.nl .
Een verkeersmodel is een prognosemodel dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeersbewegingen. De prognoses worden meestal gebaseerd op basis van een netwerk van infrastructuur, woningen, woningtypen, bedrijven, scholen, demografische en andere sociale gegevens. Het wordt vervolgens getoetst aan de werkelijke verkeerstellingen.
In deze fase baseren we ons op de kostenraming die deel heeft uitgemaakt van het raadsbesluit over de voorkeursvariant 24 september 2020. In een volgende fase werken we deze verder uit.
De gemeente heeft een planschade verordening.
De start van de aanleg van de randweg is afhankelijk van onder andere het verloop van de bestemmingsplanprocedure, grondverwerving en het beschikbaar zijn van het uitvoeringsbudget. De verwachting is dat tussen Q4 2024 en Q1 2025 de randweg in uitvoering gaat.
De raad heeft besloten tot de huidige voorkeursvariant omdat deze het meest optimaal is. Er is onderzoek verricht naar verschillende varianten. De rapportage hierover vindt u in bijlage 1 bij het bestemmingsplan.
Dat is niet de verwachting.
Via de projectensite projecten.nederbetuwe.nl houden we u hiervan op de hoogte.
We moeten voldoen aan de eisen die ProRail stelt voor de Spoorwegveiligheid en die ook verband houden met de kruising met de Parallelweg. Om een zogenoemde valstriksituatie te voorkomen moeten we de spoorwegovergang realiseren op een afstand van 20 meter vanaf het spoor. Zo kunnen verkeersdeelnemers zich achter het spoor opstellen en houden we de spoorweg vrij.
Nee, maar er wordt wel gelijk rekening gehouden met toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
Aan de westkant van de randweg hebben we voor een perceel een bedrijfsbestemming opgenomen. Een gedeelte van dit perceel hebben we nodig om de randweg te kunnen realiseren. Daarvoor moeten we de bestemming van dat perceel aanpassen.
De randweg zorgt voor een forse vermindering van het verkeer op de Tielsestraat (tussen randweg en Rijnbandijk).
Nu zijn dat wegen die voor de ontsluiting van de kern worden gebruikt. Voor de genoemde wegen schort het nu aan de juiste functie/gebruik/inrichting, maar dat moet in de toekomst wel in overeenstemming worden gebracht d.m.v. verkeersmaatregelen.
De gemeente bekijkt op korte termijn of het nodig en mogelijk is om maatregelen te nemen. Een eerste stap daartoe is het (opnieuw) meten van de snelheid. Op korte termijn organiseren we de meting. De resultaten daarvan bespreekt de gemeente met de toezichthouder. Flitspalen zijn geen optie. Deze worden niet geplaatst op 60 km-wegen.
We zullen nader onderzoeken op welke manier het klompenpad kan worden ingepast.
Beide opties zijn mogelijk wat de gemeente betreft. In overleg met ProRail zal uiteindelijk een besluit worden genomen.
Het realiseren van een nieuwe spoorwegovergang heeft consequenties voor andere overwegen. We hebben hier het beleid van ProRail te volgen.
ja, de gehele overgang komt te vervallen.
met de komst van de randweg krijgt de Parallelweg uitsluitend een functie voor het verkeer dat een herkomst of bestemming heeft op de Parallelweg. Daardoor verandert de gebruiksintensiteit van de Parallelweg.
Tweerichtingsverkeer op de Parallelweg heeft de voorkeur van bewoners en aanliggende bedrijven. De gemeente werkt een variant hiervoor uit en kijkt daarbij naar de gevolgen voor aansluitingen en locaties voor passeerhavens.
De grootte en de breedte van de brug over de Linge is inderdaad belangrijk. Er zal een aanpassing moeten komen van deze brug als er vrachtverkeer overheen moet komen, zodat deze is berekend op vrachtverkeer.
Vraag:
Is het veilig om haaks te parkeren langs de Van Maanenstraat?
Antwoord:
Ja, de verwachte intensiteit van het verkeer op de van Maanenstraat is zodanig dat haaks parkeren veilig is.
Vraag:
Is het mogelijk een voetpad aan beide kanten van de Van Maanenstraat te realiseren?
Antwoord:
Nee, dat is niet mogelijk. Er is onvoldoende ruimte voor voetpaden aan beide kanten. We denken nog na aan welke kant van de Van Maanenstraat het voetpad te realiseren.
Vraag:
Wie hebben er belang bij de aansluiting Herenland op de randweg?
Antwoord:
Vraag:
Komt er een vrachtwagenverbod voor de Van Maanenstraat?
Antwoord:
Nee, er komt geen vrachtwagenverbod. Wel zullen we de Van Maanenstraat zodanig inrichten dat het vrachtverkeer ontmoedigt van deze straat gebruik te maken.
Vraag:
Kunnen er maatregelen worden genomen om vrachtverkeer tegen te gaan?
Antwoord:
Ja, de inrichting van de Van Maanenstraat nodigt niet uit om hier doorheen te rijden. Er zullen verkeersmaatregelen worden genomen om vrachtverkeer te ontmoedigen.
Vraag:
Welke maatregelen neemt de gemeente om veiligheid te garanderen in de wijk Herenland?
Antwoord:
We verwachten niet dat de verkeersveiligheid verslechtert. De huidige inrichting van de wegen en straten is berekend op de verwachte intensivering van het verkeer. We zullen regelmatig de verkeersbewegingen monitoren. Op basis van de resultaten van de monitoring zullen we eventueel maatregelen nemen als dit noodzakelijk blijkt te zijn. In de PowerPointpresentatie van 15 juni hebben we een aantal suggesties voor maatregelen gedaan. Tijdens deze bewonersavond hebben bewoners verwachte knelpunten aangegeven, in het bijzonder ter hoogte van het oostelijk deel van de Viergeverstraat. Deze situatie zullen we nader bestuderen.
Vraag:
Wat worden de nieuwe routes?
Antwoord:
Zie de website (projecten.nederbetuwe.nl) voor de meest voorkomende rijroutes.
Vraag:
Wat doet de gemeente om het sluitverkeer te voorkomen via de Jasmijnstraat/Meester J. Schaapstraat?
Antwoord:
We monitoren of de genoemde route wordt gebruikt door sluipverkeer. Als dat het geval is, nemen we verkeersmaatregelen die de sluiproute onaantrekkelijk maken.
Vraag:
Betekent de aansluiting op de randweg minder autoverkeer door de wijk vanuit en naar DFS?
Antwoord:
Ja, dat is de verwachting.
Vraag:
Wat zijn de verwachtingen voor de verkeersbewegingen in de Viergeverstraat?
Antwoord:
Het verkeer dat gebruik maakt van het westelijk deel van de Viergeverstraat is voornamelijk bestemmingsverkeer. We verwachten geen toename van de verkeersbewegingen in dit deel van de Viergeverstraat. Voor het oostelijk deel van de straat verwachten we wel een toename van verkeer. De toename blijft nog altijd ruim binnen de marge die past bij de inrichting van een woonstraat. We onderzoeken wel wat de effecten hiervan zijn en welke maatregelen we daartoe kunnen nemen.
Vraag:
Hoe werkt het verkeersmodel?
Antwoord:
Een verkeersmodel is een prognosemodel dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeersbewegingen. De prognoses worden meestal gebaseerd op basis van een netwerk van infrastructuur, woningen, woningtypen, bedrijven, scholen, demografische en andere sociale gegevens. Het wordt vervolgens getoetst aan de werkelijke verkeerstellingen.
Vraag:
Hoe verloopt het vervolg van het voorontwerp bestemmingsplan randweg?
Antwoord:
Via de projectensite projecten.nederbetuwe.nl houden we u hiervan op de hoogte.
Vraag:
Blijft het klompenpad bij de waterberging behouden?
Antwoord:
We zullen nader onderzoeken op welke manier het klompenpad kan worden ingepast.
Ontwerp Bestemmingsplan en ontwerpbesluit hogere grenswaarde “Randweg Opheusden”
Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe maken bekend dat, op grond van de artikel 3.1 en 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 83 en artikel 110c Wet Geluidhinder, het ontwerp van het bestemmingsplan “Randweg Opheusden” en het ontwerpbesluit hogere grenswaarde ter inzage liggen.
Het bestemmingsplan is voorbereid om een randweg ten zuiden van Opheusden mogelijk te maken. Het plangebied ligt tussen de kernen Opheusden en Kesteren en bestaat uit het tracé van de toekomstige randweg en een aantal aanliggende percelen.
Het tracé gaat aan het einde van het Agro Business Centre met een nieuwe brug de Linge over, ten oosten van het kassencomplex aan de Parallelweg. Met een nieuwe spoorwegovergang kruist dit tracé het spoort. Vervolgens loopt het tracé langs het spoor kom uiteindelijk uit op de Tielsestraat.
Voor een aantal nieuwe woningen zal de geluidsbelasting boven de voorkeurswaarde van 48 dB liggen door de aanleg van de randweg. Burgemeester en wethouders hebben daarom het voornemen om met toepassing van artikel 83 juncto 110a van de Wet geluidhinder hogere grenswaarden vast te stellen.
Inzageperiode:
30 september t/m 10 november 2021
Inzageplaatsen:
Digitaal op www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.1740.bpOPrandweg-ont1.
Wij communiceren over de voortgang van het project via deze webpagina. Updates en aankondigingen worden geplaatst via verschillende kanalen. Bekijken hier welke.
Vagen of suggesties? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0488 of het contactformulier.
De contactpersonen voor dit project zijn de heer Rob Gertsen en mevrouw Margriet Snaaijer.
Begrijpt u de website niet of kunt u iets niet vinden?
Neem dan contact op en wij helpen u verder.
Gemeente Neder-Betuwe
Burg. Lodderstraat 20
4043 KM Opheusden
KVK nummer 30276311
BTW nummer NL810162593B01
IBAN NL83BNGH0285094955
BIC BNGHNL2G
Postadres
Postbus 20
4043 ZG Opheusden
Openingstijden (op afspraak)
Maandag t/m donderdag
tussen 09.00 en 12.00 uur en 13.00 en 16.00 uur
Donderdagavond tussen 17.00 en 19.30 uur
Vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur
Contact bij storingen
Calamiteiten in de openbare ruimte: 0345-585353 (tijdens kantooruren) of 06-21896420 (buiten kantoortijden, alleen voor meldingen die geen uitstel kunnen hebben tot de volgende werkdag, zoals een ongeval, oliespoor, verstopping of wegverzakking).