Randweg Opheusden
Project website
De leefbaarheid in Opheusden staat onder druk doordat er steeds meer landbouwverkeer door de kern van het dorp heen rijdt. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties, met name voor fietsers. Veilige fietsroutes binnen een het wegennet is een belangrijke doelstelling in het Coalitieprogramma 2018-2022 “Samen bouwen aan Ruimte voor de Samenleving”.
Voor de ontwikkeling van het Agro Business Centrum ten behoeve van het laanbomencluster in de gemeente is een goede westelijke ontsluiting, niet via het dorp, een randvoorwaarde. Ook dit is als doelstelling vastgelegd in het Coalitieprogramma. Beide doelstellingen komen samen in het project Randweg Opheusden.
Actueel: gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan
Het door de gemeenteraad in zijn vergadering van 24 februari 2022 (gewijzigd) vastgestelde bestemmingsplan ‘randweg Opheusden’ ligt ter inzage.
Fase 3 - Verankeren en uitwerken
Het doel van fase 3 is het vastleggen van de uitkomsten uit fase 2 in een juridisch besluit, het Bestemmingsplan en het uitwerken van het ontwerp tot een DO dat voldoende basis biedt om een realisatiecontract op te stellen. De procedures van het Voorontwerp Bestemmingsplan en het ontwerp bestemmingsplan zijn nu afgerond. Op basis van de izienswijzen hebben er enkele wijzigingen plaatsgevonden in het Ontwerp Bestemmingsplan.
Fase 2 - Ontwerp en analyse (afgerond)
Het doel van fase 2 is het opstellen van een ingepast VO (Voorlopig Ontwerp), in samenwerking met eigenaren en andere belanghebbenden. Wij organiseren een informatieavond voor belangstellenden. In deze fase gaat het niet om de vraag of het project er wel of niet moet komen. Het gaat om de vraag welke alternatieven en varianten aan de orde zijn en welke effecten beschreven moeten worden in het MER
Fase 1 - Oriëntatie en scoping (afgerond)
In fase 1 worden er verschillende stappen genomen op het gebied van Planologie, NRD, civiel technische uitwerking, grondverwerving en omgevingsmanagement. Centraal staat het verzamelen van alle gegevens die nodig zijn om een NRD op te stellen en een risicoanalyse te maken. Daarnaast worden er de eerste gesprekken gevoerd met grondeigenaren die in de buurt van het beoogde tracé wonen om met hen het proces door te spreken.